Főoldal Üzlet A magyar tőzsdére megy a Wizz Air, de nem úgy

A magyar tőzsdére megy a Wizz Air, de nem úgy

3 megtekintés
Portfolio Signature karácsonyra is!
A legfontosabb elemzések és exkluzív tartalmak a fa alá. Akár az utolsó pillanatban is megajándékozhatsz valakit egy éves Portfolio Signature előfizetéssel. Ha pedig egyszerre több ismerősnek, barátnak, családtagnak vásárolsz éves előfizetést, akkor van lehetőség mennyiségi kedvezményre is. Így azon túl, hogy az ünnepekre hasznos ajándékkal készülsz, még a minőségi gazdasági tartalomgyártást is támogathatod. Tudj meg többet

Évek óta várunk arra, hogy egy izgalmas nagyvállalat jöjjön a magyar tőzsdére, sokan arra számítottak, hogy a nagy állami vállalatok, mint az MVM, a Hungarocontrol vagy a Szerencsejáték Zrt. bevezetése lesz a következő nagy sztori, a magánvállalatok közül pedig a Wizz Airt szeretnék már régóta a budapesti tőzsdén látni a piaci szereplők.

Most egy csütörtöki eseményre kaptunk meghívót a Budapesti Értéktőzsdétől, amelyből kiderül, hogy

a Wizz Air végzi majd el a kereskedésindító csengetést.

Hogy kinek jár ez a lehetőség? Elsősorban azoknak a vállalatoknak, amelyek valamilyen formában kibocsátóként jelennek meg a BÉT-en.

Adódik a következő kérdés, mégpedig az, hogy milyen formában jelenhet meg a BÉT-en a légitársaság? Elvileg kötvénykibocsátóként is megjelenhetne, de a kereskedésindító csengetés inkább arra utalhat, hogy

a Wizz Air részvényei jelennek meg valamilyen formában a BÉT-en.

Itt kettéágazik a sztori, egyrészt a BÉT Standard illetve Prémium kategóriájába is bekerülhetnének a papírok, ami egy akkora esemény lenne a magyar tőzsdén, nagybejelentéssel a Wizz Air és a BÉT részéről, marketing kampánnyal stb. hogy kizárt dolog, hogy egy egyszerű csengetéssel hoznák a piaci szereplők tudomására a nagy dobást. Itt most inkább arról lehet szó, hogy

a légitársság részvényeit a BÉTa piacra vezetik be.

Erre utal egyébként az a néhány napja megjelent KELER dokumentum is, amelyben a BÉTa piacon elérhető papírok között listázzák a Wizz Air részvényeit is.

A Wizz Air részvényeivel 2015 februárja óta lehet kereskedni a londoni tőzsdén, az IPO-t annak idején nagy várakozás övezte és a piaci szereplők abban reménykedtek, hogy a magyar alapítású légitársaság dual listing keretein belül a budapesti tőzsdére is bevezeti a papírjait.

Sok piaci szereplő bánatára erre nem került sor, most viszont a BÉTa piacon foroghatnak majd a papírok, több európai nagyvállalat részvényeivel együtt.

A BÉTa piac

A Budapesti Értéktőzsde BÉTa Piacán lehetőség nyílik a befektető számára külföldi részvényekkel és ETF-ekkel történő kereskedésre. Az itt elérhető pénzügyi instrumentumok teljesen azonosak a külföldi piacokon forgó papírokkal. A kereskedés forintban zajlik, így devizaátváltási költségek nélkül biztosít hozzáférést európai nagyvállalatok külföldi pénznemben kibocsátott részvényeihez. Többek között az Adidas, a BMW, a Daimler, a Lufthansa, az SAP és a Volkswagen részvényeivel lehet kereskedni a BÉTa piacon.

A BÉTa Piacon regisztrált külföldi értékpapírok likviditását árjegyzők biztosítják, akik szerződésben vállalnak kötelezettséget vételi és eladási ajánlatok jegyzésére. Az árjegyzés segít abban, hogy a befektetők bármikor találjanak vételi és eladási ajánlatot a külföldi instrumentumokban a piaci viszonyoknak megfelelő árfolyamon.

A BÉTa Piac nyitva tartása, a kereskedés és elszámolás szabályai, a kereskedési szakaszok, az ajánlatok típusa és érvényessége megegyeznek a tőzsde részvény szekciójában alkalmazottakkal. A befektetők által elért árfolyamnyereség a BÉT tőzsdei piacán elért árfolyamnyereséghez hasonlóan adózik.

Idén egyébként kifejezetten jól teljesítettek a Wizz Air részvényei annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány a padlóra küldte az egész légiközlekedési szektort. Az európai légitársaságok – köztük a Wizz Air – jelentős kapacitáscsökkentéseket vittek véghez, a flotta egy része még most is a földön parkol és gyors ütemben égetik a készpénzt. Bár tavasszal a Wizz Air árfolyama sem úszta meg az esést, mostanra nem csak ledolgozta a mínuszokat a részvény, de 16 százalékos pluszban van idén és decemberben történelmi csúcsot döntött az árfolyam.

A nagy európai légitársaságok között messze a Wizz Air mutatta a legjobb teljesítményt idén, ez köszönhető annak, hogy az elmúlt években a szektorban kiemelkedő készpénztermelő-képességgel működött, így még most is jelentős likviditási tartalékkal rendelkezik a cég, miközben több európai légitársaság a fizetésképtelenség szélén táncol (az állami mentőövek megérkezéséig legalábbis). Nemrégiben Váradi Józseffel beszélgettünk az iparág és a vállalat kilátásairól videóinterjúnkban, ami az alábbi linken érhető el:

Forrás: Portfolio.hu - Üzlet rovat

További hírek a témában

Ez weboldal sütiket használ, hogy a felhasználói élményt javítsa. Feltételezzük, hogy ezzel egyetért, de ha akarja, bármikor letilthatja. Elfogad Részletek