Főoldal Bank Nem tudsz fizetni a bankkártyáddal? Ez áll a háttérben

Nem tudsz fizetni a bankkártyáddal? Ez áll a háttérben

5 megtekintés
Portfolio Signature karácsonyra is!
A legfontosabb elemzések és exkluzív tartalmak a fa alá. Akár az utolsó pillanatban is megajándékozhatsz valakit egy éves Portfolio Signature előfizetéssel. Ha pedig egyszerre több ismerősnek, barátnak, családtagnak vásárolsz éves előfizetést, akkor van lehetőség mennyiségi kedvezményre is. Így azon túl, hogy az ünnepekre hasznos ajándékkal készülsz, még a minőségi gazdasági tartalomgyártást is támogathatod. Tudj meg többet

Itt az erős-ügyfélhitelesítés

  • Határidők és előzmények
  • Mi változik januártól?
  • Élesednek a rendszerek

Magyarországon 2019. szeptember 14-én hatályba lépett a PSD2 szabályozás, az internetbanki belépéshez, egyes tranzakciók jóváhagyásához azóta nem elég a felhasználónév és a jelszó, a bankoknak még egy módon meg kell győződniük arról, hogy valóban az ügyfelük kívánja használni a szolgáltatást: ezt hívjuk erős ügyfélhitelesítésnek. A belépés vagy tranzakció jóváhagyása történhet ujjlenyomatos azonosítással, jelszó plusz valamilyen one-time kód megadásával, erre számos megoldás létezik, a lényeg, hogy legalább kétféle eltérő típusú azonosítót kell használnunk.

A szabályozás tavaly őszi életbe lépése előtt a bankok és az e-kereskedők, illetve kártyatársaságok kérésre a hatóságok Európa-szerte jellemzően durván egy évvel elhalasztották az erős ügyfélhitelesítés alkalmazásának határidejét az online fizetési tranzakciókra vonatkozóan, ugyanis a piaci szereplők nem tudtak az eredeti határidőre teljes mértékben felkészülni.

Az Európai Bankhatóság (EBH) 2019. június 21-én kiadott véleménye biztosított erre lehetőséget a nemzeti hatóságok számára. Az MNB úgy döntött, hogy Magyarországon csak 2021. január elsejétől kötelező alkalmazni az erős ügyfélhitelesítést az online kártyás fizetések során.

A fizetési folyamat egy komplex, többszereplős történet, amelyben nem elég, ha csak a bank elkészül egy megoldással, az elfogadóknak, kereskedőknek is egy sor változást kellett (volna) implementálni a rendszerükben, ezért fordulhat elő, hogy egyes kereskedőknél vagy bankoknál működik, másoknál nem működik, akadozik az online kártyás fizetés. Erről részletesen itt írtunk.

Egyes tavaly nyári becslések azt valószínűsítették, hogy az online kártyás fizetések negyede-ötöde hiúsulhatott volna meg, ha nem tolják el a határidőt. Ugyanis, ha az azonosítás nem jár sikerrel vagy nem történik meg, a bank elutasíthatja a tranzakció végrehajtását.

Mivel közeledik a határidő, egyre több bank élesítette már az erős ügyfélhitelesítési megoldását, van, aki hónapokkal, van, aki csak napokkal, hetekkel korábban, és a tesztrendszerek élesítésével jönnek elő a hibák, hiányosságok is.

Az utóbbi héten például a K&H Bank jelezte, hogy akadozik az online kártyás fizetés náluk, de más bankoknál és kereskedőknél is előfordulhatnak hibák, az új folyamatokat nem ismerő ügyfelek, elhagyott vásárlói online kosarak. A K&H oldalán az alábbi tájékoztatást adták az azonosítási hibáról:

  • A fizetési folyamat során nem jelenik meg a felület, ahol az SMS-ben küldött kódot  kell megadni, az SMS-ben küldött kód nem érkezik meg a mobiltelefonra, sikertelenül zárul a tranzakció.
  • Megjelenik a kód bekérő felület, de nem érkezik SMS a kóddal.
  • Megjelenik a kód bekérő felület, az SMS-ben küldött kód megérkezik, de annak beírása után nem lép tovább a felület.

Úgy tudjuk, a piaci szereplők nagy arányú kosárelhagyástól, átfogó hibáktól nem tartanak, de az biztos, hogy az ügyfelek tájékozódása is nagyon fontos lenne, hogy ne érjen meglepetésként senkit sem, ha másképpen kell fizetni online, mint korábban. Érdemes mindenkinek a számlavezető bankjánál, netbankjában, mobilbankjában tájékozódni erről, ha ezt még nem tette meg. 

Nem tűnik túl szerencsés időpontnak az új rendszereket éppen a legforgalmasabb időszakban vagy az előtt nem sokkal élesíteni, és nem ez az időszak tűnik a legjobb időpontnak az ügyfelek edukálására sem. Ugyanakkor legalább gyorsan kiderülnek a hibák, egy nagy hullámban letudhatják az ügyféledukációt is, és a jövő év eleji határidőnek már stabilan működő rendszerrel futhatnak neki a bankok. Vagy legalábbis bízhatunk ebben.

A címlapkép forrása: Getty Images. 

Forrás: Portfolio.hu - Bank rovat

További hírek a témában

Ez weboldal sütiket használ, hogy a felhasználói élményt javítsa. Feltételezzük, hogy ezzel egyetért, de ha akarja, bármikor letilthatja. Elfogad Részletek