Főoldal Koronavírus Balesetek miatt aggódnak a repülési szakértők a hetekig parkoló gépek és a gyakorlatból kieső pilóták miatt

Balesetek miatt aggódnak a repülési szakértők a hetekig parkoló gépek és a gyakorlatból kieső pilóták miatt

4 megtekintés
Portfolio Signature karácsonyra is!
A legfontosabb elemzések és exkluzív tartalmak a fa alá. Akár az utolsó pillanatban is megajándékozhatsz valakit egy éves Portfolio Signature előfizetéssel. Ha pedig egyszerre több ismerősnek, barátnak, családtagnak vásárolsz éves előfizetést, akkor van lehetőség mennyiségi kedvezményre is. Így azon túl, hogy az ünnepekre hasznos ajándékkal készülsz, még a minőségi gazdasági tartalomgyártást is támogathatod. Tudj meg többet

Példa nélküli, ami idén a légiközlekedési szektorban zajlik, a koronavírus-járvány miatt a légitársaságok jelentősen visszavágták idén a kapacitásaikat, a gépeket parkoltatták, volt időszak, hogy a globális flotta kétharmada a földön áll. Ahogy a légitársaságok elkezdték visszaállítani szolgálatba a gépeiket, sorra jelentkeztek a problémák. A Nemzetközi Légiforgalom Szövetség adatai szerint idén meredeken emelkedett a leszállásnál elkövetett hibák száma, amelyek a kifutópálya elhagyását vagy akár balesetetek is okozhatnak.

A leszállásoknál kiemelten fontos a képzés és hogy ne essenek ki a gyakorlatból a pilóták.

Az Airbus adatai szerint a légibalesetek nagy része a leszállás közben történik. Idén jóval kevesebb légijárat repült a világban, mégis voltak súlyos balesetek. Májusban a Pakistan International Airlines gépe zuhant le landolás közben, 97 áldozatot követelve, augusztusban pedig az Air India Express egyik gépe szenvedett el balesetet leszállás közben, 18 fő halálát okozva.

A pilóták gyakorlatból való kiesése nem az egyetlen aggasztó tényező a huzamosabb ideig földön álló gépeknél a Reuters szerint. Az EU repülésbiztonságért felelős szervezete (EASA) szerint aggodalomra ad okot az a trend, hogy

megemelkedett a megbízhatatlan sebesség-és magasságadatokról szóló jelentések száma azoknál a gépeknél, amelyek visszatértek szolgálatba.

Több esetben kiderült, hogy a szenzorokat elfedő rovarfészkek jelentették a problémát. Ezt pedig érdemes komolyan venni, tekintve hogy 1996-ban a Birgenair gépének lezuhanásában szerepet játszottak a rovarok, a dominikai baleset 187 halálos áldozatot követelt.

Az EASA múlt hónapban közölt egy listát arról, hogy milyen problémák jelentkeztek a hosszabb parkolások utáni ismételt szolgálatba állított repülőknél. Előfordult, hogy technikai problémák miatt leállt a hajtómű menet közben, volt, ahol az üzemanyag szennyeződését figyelték meg, volt, ahol a fékekkel volt gond, de előfordult az is, hogy a vészhelyzeti akkumulátorok elvesztették a töltöttségüket.

A légitársaságok nem ülnek tétlenül, képzési programokat raktak össze a szolgálatba visszatérő pilótáknak, az elméleti tudás felfrissítésével és szimulátoros órákkal. A szabályozó hatóságok is lépnek, Ausztráliában például ellenőröket alkalmaznak majd a gépek újbóli szolgálatba állításával kapcsolatos kockázatok felmérésére. A pilóták nemzetközi szövetsége pedig arra kéri a pilótákat, hogy őszintén nyilatkozzanak, ha például a légiirányítás rövidebb leszállást kér, akkor utasítsák vissza, ha nem érzik magukat késznek rá.  

Címlapkép: Getty Images

Forrás: Portfolio.hu - Koronavírus

További hírek a témában

Ez weboldal sütiket használ, hogy a felhasználói élményt javítsa. Feltételezzük, hogy ezzel egyetért, de ha akarja, bármikor letilthatja. Elfogad Részletek